Thursday, August 2

Sophorolipids

Posted by nolly at 6:02 PM
super long entry.. kalu bosan xyah start baca..

haaa kau sebut btol2.. sophorolipids.. tu la menatang yg aku produce berbulan2 di m*pob.. alhamdulillah collaboration project dgn m*pob mmg jauuuhhh lg berjalan lancar dr project ntah hape2 kt upm tu..

actually last year sedih sgt setahun wat project cosmetic xkemana pn.. bkn masalah aku@student lain.. masalah lecturer xde duit nk membeli brg2 yg di'request.. berbulan tggu chemicals xdpt2.. keje pn xleh nk wat.. bila masuk m*pob hambek ko pakai la brg ape ko nak.. nk membazir ke nk minum sume chemical skali pn xde sape kesah.. aku pn pelik nape company x penah kesah.. project kt m*pob ni senarnya x hebat pn.. zaman bila nye project ntah *cough*.. seriously dorg x guna grant berjuta2 dgn sebaiknya..kalu la aku diberi peluang jd RO kt sini.. mmg aku tipak punggung assistant2 kt sini..

anyway arini nk cite psl project aku kt sana.. aku produce sophorolipid (sejenis biosurfactant) guna immobilised yeast..nk tau ape pentingnya biosurfactant ni sila google sendiri.. anyway traditional production method derang guna free cells so kebiasaannya lps proses penapaian (fermentation) sume yeast cell tu dibuang.. kalu guna immobilized= gam di atas sejenis carrier support, maka kite bleh recycle yeast tersebut. immobilised cell juga agak stabil dlm certain condition (temperature, pressure, pH) dan kononnya bleh upscale la nk tambah production..

part growing yeast cell tu mmg aku jd ala2 bdk bio..  eh bkn senang ek, mmg ternyata bdk bio antara bdk tersabar la kot.. menatang tu bkn manusia xde telinga dan otak bila kite suh die idup kdg2 die xmo idup wpun kita jaga dlm condition yg sebijik mcm dlm literature. so berbulan jgk nk jdkan die idup. pastu kan kdg2 die idup dgn baik tp die xnk produce product. haa ni pn pnh jadi.. aku xtau aa cmne bdk2 bio leh sabar dgn study dorg,, mmg kene sabar.. awl2 study psl growing activity nk kene sampling setiap jam lg.. nk kene jaga hygiene.. nk kene monitor tiap2 masa..part best jd bdk bio.. DATAA SUMPAHH BYK GILERRR>... tp nasib ekau laa.. wat triplicate kdg2 dpt 3 data yg berlainan.. maka xkan ko nk tempah maut letak data2 yg jauuuhh beze kan.. maka kene repeat2222 smpai la ko muak..

pastu bila part immobilization ngan part fermentation aku jd bdk engineering lak.. kene study psl mass transfer, psl kinetics sket2.. susahnya bile nk relatekan data dgn kinetics equation.. bila bkk buku blk nmpak Ds/Dt la Yx/s la diffusivity la adooii.. peningg...plg risau kalu examiner tu mmg expert psl kinetics.. mane aku nk goreng..

anyway ni nk share gambar2 project aku..

yeast cell..nama die Starmerella Bombicola..sebut btol2.. anyway ini bukan cara streaking yg btol.. ni bese time aku nk cepat wat mcm ni.. janji kuar cantik dpt single colony.. hahaa

cell yg dh di gam dlm carrier support.. nmpak x?


ini product yg muncul selepas 2-3 hari guna FREE CELLS.. 
kalu immobilized method  kte xkan nampak yeast itu sbb die grow dlm carrier support..
quality product FREE CELLS vs IMMOBILIZED CELLS sama cuma quantity je lain..
recovered cells lps 7 hari


SELEPAS SEMINGGU PROSES MENGHASILKAN PRODUK maka recovered product kene melalui pelbagai downstream process seperti solvent extraction, roto-evaporation dan drying..

maka barula dapat sebergini.. pastu kene wat macam2 analysis pula..

 yerr sume nampak cam mudah.. tp buat sendiri la baru tauuu beb...huhuu.. kalu x cekal xyah la amik project sebegini.. mmg kdg2 rasa nk hantuk kepala kt dinding.. seriousss..

senarnya aku jarang sekali nk wat entry sebegini. btol x?. maka thaaaaank you for reading this..  :)







2 comments:

helentea on August 03, 2012 8:55 AM said...

mcm sagu je.. kalau x pon mcm pearl nk jahit atas baju raya.. LOL.. pas dah siap boleh gune utk ape yeast ko tu?

nolly on August 03, 2012 10:23 AM said...

yeast tu akan guna dan recycle nk produce biosurfactant la.. biosurfactant tu leh mpob gune utk wat cosmetic dorg like deodorant, lotion etc.. btw bio product ni susah nk dpt pasaran sbb susah nk produce, lg cost mahal.cume nk menambah alternative yg ada incase akan dtg dunia nnt lebih pergi kpd green product&technology..malaysia ni lammbat lg la.. sume suke cara cpt dan mudah spt guna chemical.. ahaks

 

nolli.cious Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template and web hosting Graphic from Enakei